کد خبر: ۵۴۲۶۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
تصمیمات امریکایی‌ها در سوریه تا چه اندازه در نزدیکی روسیه، ایران و ترکیه به یکدیگر تاثیرگذار بوده اند؟

بحران دیپلماتیک در روابط روسیه، ترکیه و ایران با آمریکا| چرا روحانی، اردوغان و پوتین تصمیم به دیدار با یکدیگر گرفتند؟

"واقعیت آن است که ترکیه، ایران و روسیه با ترامپ مواجه هستند که به طور فزاینده‌ای یا پیش‌بینی‌ناپذیر است. شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند این قدرت‌ها در حال کار با یکدیگر برای شکل دادن به آینده سوریه در دوران پس از منازعه هستند".
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- رهبران ترکیه، روسیه و ایران برای بحث درباره جنگ در سوریه، بزودی در تبریز با یکدیگر دیدار خواهند داشت.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نشریه "نیوزویک" با انتشار گزارشی درباره دیدار آنان به علل و و تاثیرات این دیدار اشاره کرده است.

"نیوزویک" می نویسد:" روابط هر سه کشور با آمریکا رو به وخامت گذاشته است. برخی تحلیلگران می گویند این احتمال وجود دارد که رهبران سه کشور امیدوار شده‎اند که آینده سوریه را بدون ورود و مداخله واشنگتن مشخص خواهند کرد".

بحران دیپلماتیک در روابط روسیه، ترکیه و ایران با آمریکا| چرا روحانی، اردوغان و پوتین تصمیم به دیدار با یکدیگر گرفتند؟

"کریس مزرول" کارشناس امور خاورمیانه در انستیتو بروکینگز به "نیوزویک" می گوید: "خلاء قدرت در غیاب رهبری قوی امریکا در سوریه ایجاد شده و روسیه و ایران بیش از هر بازیگر دیگری از این موضوع خوشحال هستند. این موضوع به آنان کمک می کند تا تنها قدرت‌های غالب در نشست‌های منطقه‌ای باشند". او می افزاید:"کاخ سفید تا حد زیادی از سوریه دست می‌شوید. ایران اما در دمشق مستقر شده و داعش به حاشیه رانده شده و از قدرت و نفوذش کاسته شده است. پیش از آن که بخواهیم دست‌های‌مان را بار دیگر در سوریه آلوده کنیم باید موضوع زمان را مدنظر قرار دهیم. به نظر می‌رسد احتمالا این موضوع زمانی روی می دهد که ما فرصت مذاکره با سایر طرفین را از دست داده‌ایم".

این نشریه با اشاره به اینکه روابط امریکا با کشورهای مذکور در حال حاضر در شرایط بدی قرار دارد، می نویسد: "روز دوشنبه سفارت روسیه در واشنگن ادعا کرد که روابط میان دو کشور از زمان جنگ سرد به این سو به پایین‌تر سطح رسیده است. مسکو به شدت از امریکا عصبانی است چرا که واشنگتن به دلیل مداخلات روسیه در اوکراین، مجازات‌های تحریمی را علیه آن کشور وضع کرده و در مورد مسموم شدن جاسوس سابق روسیه در بریتانیا جانب بریتانیایی‌ها را گرفته است. اگرچه ترامپ گفته که خواستار بهبود روابط با روسیه است اما واقعیت آن است که اختلافات میان دو کشور هنوز پابرجا هستند. در همین حال، رابطه امریکا با ترکیه نیز بر سر بازداشت اندرو برونسون یک کشیش امریکایی رو به وخامت گذاشته است. واشنگتن در پاسخ به اقدام ترکیه، تحریم‌هایی را علیه اعضای کلیدی دولت ترکیه اعمال کرده است. اقتصاد ترکیه اکنون در وضعیتی بحرانی قرار گرفته و ازارزش لیر ترکیه کاسته شده است. بحران دیپلماتیک اکنون به اردوغان این فرصت را داده تا نیروهای خارجی را مقصر اصلی مشکلات داخلی بداند. این وضعیت به ترکیه اجازه داده تا روابط عمیق‌تری را با روسیه دنبال کند".

"هریسن اکینز" تحلیلگر امور امنیتی خاورمیانه در مرکز "هاوارد بیکر" به "نیوزویک" می‌گوید: "همزمان با تحکیم قدرت اردوغان در داخل ترکیه، او سیاست خارجی آن کشور را به سوی موضعی تهاجمی‌تر پیش می‌راند تا اجازه دهد ترکیه به عنوان رهبری منطقه‌ای ظاهر شود. همزمان با محکوم کردن رویکرد امریکا، اردوغان تلاش می‌کند به سمت کنترل اقتدارگرایانه در داخل ترکیه حرکت کند. هر چه روابط ترکیه و امریکا بدتر می‌شود میل اردوغان به اقتدارگرایی نیز افزایش می‌یابد. اردوغان خود را در موقعیتی قرار می‌دهد تا تشکیل ائتلاف‌های جایگزین، دست او را در تعقیب منافع‌اش در سیاست داخلی و خارجی بازتر کند".

"نیوزویک" در ادامه می نویسد امریکا در مورد ایران نیز به تازگی آن کشور را هدف تحریم‌های دوباره قرار داده و تلاش می‌کند تا متحدان اروپایی را با خود همراه سازد. این نشریه اشاره می‌کند که تحریم‌های بیشتر علیه صنعت نفت ایران از ماه نوامبر آغاز خواهند شد.

این نشریه می نویسد: "بولتون در سفر اخیر خود به خاورمیانه مدعی شده بود که پوتین خواستار آن است که نیروهای مورد حمایت ایران از سوریه خارج شوند با این حال، به نظر می رسد نشست پیش‌روی میان رهبران ایران، روسیه و ترکیه تردیدهایی را درباره صحت ادعای او مطرح می سازد این موضوع نشان می‌دهد که روسیه هنوز ایران را به عنوان بازیگیر اصلی در خاورمیانه می‌بیند و خواستار مذاکره با آن است".

آرکینز به "نیوزویک" می گوید: "واقعیت آن است که ترکیه، ایران و روسیه با ترامپ مواجه هستند که به طور فزاینده‌ای یا پیش‌بینی‌ناپذیر است. شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند این قدرت‌ها در حال کار با یکدیگر برای شکل دادن به آینده سوریه در دوران پس از منازعه هستند". 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
0
0
اردوغان فقط و فقط بمنافع ترکیه و اقتدار خودش میاندیشد تمام گذشته سیاسی اش همین را نشان میدهد حمایت از ایران نا جائی استکه بمنافع او لطمه نزند گاز و نفت ارزان از ایران در یک کفه ترازو نا رضایتی امریکا طرف دیگر کدام طرف ترازو منافعش را بیشتر تامین میکند .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین